Welkom Personeel

Mijn verhalen uit de praktijk...

 β€œπ‘΄π’‚𝒂𝒓 π’˜π’‚π’„π’‰π’• 𝒆𝒗𝒆𝒏, π’”π’•π’“π’‚π’Œπ’” 𝒍𝒐𝒑𝒆𝒏 𝒛𝒆 π’‚π’π’π’†π’Žπ’‚π’‚π’ π’˜π’†π’ˆ!”

Recent bracht ik een bezoek aan één van mijn opdrachtgevers. Zo maar, geen speciale reden, maar gewoon om even bij te praten met Peter. 
Peter is de directeur van een middelgroot bedrijf. 

Een jaar geleden heb ik een accountmanager bij hem geplaatst en sinds die tijd heb we af en toe weer eens telefonisch contact om bij te praten. 

In ons laatste telefoongesprek vonden we het beide tijd om weer eens persoonlijk af te spreken. Ik was van harte Welkom 😊, maar of ik dan wel weer zo’n lekker β€œSpakenburgs Hart” meenam. 

Tijdens ons gesprek met koffie en de bewuste koek, kwam het op betrokkenheid. Hij miste dit bij zijn medewerkers. 

β€œWaar merk je dit aan?”, vroeg ik hem. Hij had het idee dat ze zich niet meer verbonden voelde met de organisatie en de werkzaamheden. Voorheen waren zij veel meer geneigd om zich extra in te zetten en initiatief te tonen. 

Voorzichtig probeerde ik te polsen of hij dit ook wel eens persoonlijk aan diverse collega’s had gevraagd. Het bleef even stil, waarbij ik gelijk dacht dat ik wel kon inpakken met mijn β€œSpakenburgs Hart”. 

β€œJa, natuurlijk! Ik ben zichtbaar en veel aanwezig op de werkvloer, de deur van mijn kantoor staat altijd open. Kansen genoeg om mij aan te spreken en te vertellen wat ze bezighoudt”.

Oei, dacht ik nog, maar voor ik het wist was het eruit: β€œErvaren zij dit ook zo denk je? 

β€œAch, dat zit wel goed hoor Mariska, ze lopen echt nog niet weg”. Nog niet, dacht ik met een beetje raar gevoel in mijn buik. 

Want betrokkenheid gaat over de mate waarin werknemers zich verbonden voelen met de organisatie en hun werkzaamheden. Het gaat om het gevoel dat ze hebben over hun werk, zoals het gevoel dat ze gewaardeerd worden en dat hun werk ertoe doet. Betrokken medewerkers zijn geneigd om zich extra in te zetten voor hun werkgever en zijn minder snel geneigd om de organisatie te verlaten.

Om het gesprek weer iets meer lucht te geven, vroeg ik of er binnenkort nog een leuke personeelsactiviteit op het programma stond. β€œNee, nog niet”, was het antwoord. β€œMaar wel een goed idee om zo weer eens mijn waardering uit te spreken en met elkaar te ontspannen”. 

Het rare gevoel in mijn onderbuik maakte plaats voor een sprongetje. β€œGoed idee Peter, want dat is zeker één van de eerste stappen naar meer betrokkenheid”.

Hij liep met mij mee naar de deur en met een hand namen we afscheid. Nog net voordat de deur achter mij dicht suisde hoorde ik hem tegen de receptioniste zeggen: β€œLijkt mij goed om binnenkort weer eens een personeelsfeest te organiseren”.

β€œYes” dacht ik en er verscheen een glimlach op mijn gezicht. Hij leert snel….of is het toch de betrokkenheid en bevlogenheid voor zijn mensen. 

β€œπ‘Ύπ’‚π’‚π’“ π’˜π’†π’“π’Œπ’• 𝒅𝒆 π’Šπ’…π’†π’‚π’π’† π’Œπ’‚π’π’…π’Šπ’…π’‚π’‚π’• 𝒗𝒐𝒐𝒓 π’‹π’–π’π’π’Šπ’† 𝒐𝒑 π’…π’Šπ’• π’Žπ’π’Žπ’†π’π’•?” 𝑯𝒆𝒕 π’‚π’π’•π’˜π’π’π’“π’… 𝒗𝒆𝒓𝒓𝒂𝒔𝒕𝒆 π’Žπ’Šπ’‹ 😊


Mijn telefoon gaat, een onbekend nummer. Enthousiast neem ik op en ben gelijke tijd benieuwd wie ik aan de telefoon krijg. Tenslotte kan ieder onbekend nummer een nieuwe klant zijn. En dat blijkt ook het geval te zijn. Ze hebben een vacature en willen deze graag bij mij uitzetten. De afspraak voor een eerste kennismaking is snel gemaakt.

Wanneer de HR manager en ik samen aan een kop koffie zitten en er over en weer de nodige informatie is gewisseld, stel ik ook de vraag: β€œWaar werkt de ideale kandidaat voor jullie op dit moment?”
Hij lacht hartelijk en zegt: β€œNou, dat is absoluut een goede vraag”, maar zijn antwoord verraste mij.

Hij wijst naar een foto aan de muur waarop het voltallig personeel staat in verband met de viering van het 15-jarig jubileum afgelopen maand. β€œHerken je hem nog?”.

Ik lach en zie een bekend gezicht. β€œAbsoluut”, roep ik, β€œdat is Jeroen, maar sinds wanneer werkt hij bij jullie?” De HR manager glimlacht en geeft aan dat hij sinds een jaar bij hen werkzaam is.

Jeroen heb ik drie jaar geleden geplaatst bij een andere klant. In ons tussentijds gesprek had hij al wel eens aangegeven dat hij niet goed op zijn plek zat. Maar om hem elders te bemiddelen lag voor mij toen gevoelig ten opzichte van mijn klant.

"Dus als antwoord op jouw vraag waar werkt de ideale kandidaat? Nou π’…π’Šπ’† π’˜π’†π’“π’Œπ’• π’‰π’Šπ’†π’“! Iemand met het profiel van Jeroen is dus wat wij van jou nodig hebben voor onze organisatie".

Een kandidaat die bij een informele cultuur past, die de juiste instelling heeft en open staat om zich verder te ontwikkelen en bij te dragen aan de groei van de organisatie.

Met een nieuwe vacature in portefeuille en een glimlach op mijn gezicht stap ik in de auto. Jeroen heb ik ook nog gezien en die zit goed op zijn plek en dat straalt hij ook uit.

Toen hij hoorde dat er een nieuwe collega werd gezocht heeft hij de HR manager geadviseerd Welkom Personeel te bellen. En waarom? Omdat hij het contact met mij altijd als heel prettig en betrokken heeft ervaren.  
Wat een geweldig compliment. Zo gaaf om op deze manier voorgedragen te worden bij een nieuwe klant.

Jeroen is voor mij oprecht een geweldige ambassadeur.

 β€œπ™ˆπ™žπ™Ÿπ™£ π™«π™žπ™£π™œπ™šπ™§π™¨ π™Ÿπ™šπ™ͺπ™ π™©π™š 𝙀𝙒 π™©π™š π™¬π™žπ™‘π™‘π™šπ™£ π™§π™šπ™–π™œπ™šπ™§π™šπ™£β€¦β€

In een voorgaande post schreef ik over een goede onboarding en het belang hiervan. Want, zo bleek wel uit de likes en de reacties dat ook jullie het belangrijk vinden om een nieuwe collega op de juiste manier aan je organisatie te binden. 

Vooral omdat het voor iedereen belangrijk is en dus niet alleen voor een HR adviseur om een duurzaam dienstverband te waarborgen. 

In die week sprak ik toevallig ook nog eens tijdens een netwerkbijeenkomst iemand die mijn post had gelezen en geliked. β€œWerkelijk waar, mijn vingers jeukte om te willen reageren, Mariska”, waarop ik natuurlijk riep: β€œWaarom heb je dat niet gedaan?”. Het was zijn loyaliteit die hem ervan weerhield, maar hij vond dat ze de hele onboarding bij hen wel wat serieuzer mochten nemen. 

Aan het einde van ons gesprek kwamen we tot de conclusie dat een goede onboarding ook belangrijk is omdat het ook goede ambassadeurs oplevert. 

Want nieuwe collega’s voelen zich op die manier welkom en serieus genomen en vertellen dit ook met enthousiasme aan het thuisfront, familie, vrienden en oud-collega’s. 

Dus dat heeft in de huidige arbeidsmarkt zeker zijn voordelen en ik geef dit ook altijd mee aan mijn opdrachtgevers. 

Want wie wil er niet werken binnen een organisatie waar er oprecht naar je omgekeken wordt. Zodat je je direct thuis voelt en de collega’s graag hun kennis en kunde met je willen delen. Dat wekt enthousiasme en nieuwsgierigheid bij anderen en maakt dat zij interesse gaan tonen voor de organisatie.

Er zit zoveel toegevoegde waarde aan een goede onboarding...