Welkom Personeel
Mijn verhalen uit de praktijk...
βπ΄πππ πππππ ππππ, ππππππ πππππ ππ ππππππππ πππ!β
Recent bracht ik een bezoek aan één van mijn opdrachtgevers. Zo maar, geen speciale reden, maar gewoon om even bij te praten met Peter.
Peter is de directeur van een middelgroot bedrijf.
Een jaar geleden heb ik een accountmanager bij hem geplaatst en sinds die tijd heb we af en toe weer eens telefonisch contact om bij te praten.
In ons laatste telefoongesprek vonden we het beide tijd om weer eens persoonlijk af te spreken. Ik was van harte Welkom π, maar of ik dan wel weer zoβn lekker βSpakenburgs Hartβ meenam.
Tijdens ons gesprek met koffie en de bewuste koek, kwam het op betrokkenheid. Hij miste dit bij zijn medewerkers.
βWaar merk je dit aan?β, vroeg ik hem. Hij had het idee dat ze zich niet meer verbonden voelde met de organisatie en de werkzaamheden. Voorheen waren zij veel meer geneigd om zich extra in te zetten en initiatief te tonen.
Voorzichtig probeerde ik te polsen of hij dit ook wel eens persoonlijk aan diverse collegaβs had gevraagd. Het bleef even stil, waarbij ik gelijk dacht dat ik wel kon inpakken met mijn βSpakenburgs Hartβ.
βJa, natuurlijk! Ik ben zichtbaar en veel aanwezig op de werkvloer, de deur van mijn kantoor staat altijd open. Kansen genoeg om mij aan te spreken en te vertellen wat ze bezighoudtβ.
Oei, dacht ik nog, maar voor ik het wist was het eruit: βErvaren zij dit ook zo denk je?
βAch, dat zit wel goed hoor Mariska, ze lopen echt nog niet wegβ. Nog niet, dacht ik met een beetje raar gevoel in mijn buik.
Want betrokkenheid gaat over de mate waarin werknemers zich verbonden voelen met de organisatie en hun werkzaamheden. Het gaat om het gevoel dat ze hebben over hun werk, zoals het gevoel dat ze gewaardeerd worden en dat hun werk ertoe doet. Betrokken medewerkers zijn geneigd om zich extra in te zetten voor hun werkgever en zijn minder snel geneigd om de organisatie te verlaten.
Om het gesprek weer iets meer lucht te geven, vroeg ik of er binnenkort nog een leuke personeelsactiviteit op het programma stond. βNee, nog nietβ, was het antwoord. βMaar wel een goed idee om zo weer eens mijn waardering uit te spreken en met elkaar te ontspannenβ.
Het rare gevoel in mijn onderbuik maakte plaats voor een sprongetje. βGoed idee Peter, want dat is zeker één van de eerste stappen naar meer betrokkenheidβ.
Hij liep met mij mee naar de deur en met een hand namen we afscheid. Nog net voordat de deur achter mij dicht suisde hoorde ik hem tegen de receptioniste zeggen: βLijkt mij goed om binnenkort weer eens een personeelsfeest te organiserenβ.
βYesβ dacht ik en er verscheen een glimlach op mijn gezicht. Hij leert snelβ¦.of is het toch de betrokkenheid en bevlogenheid voor zijn mensen.
βπΎπππ πππππ π π ππ ππππ ππππ ππ πππ ππππ ππππππ ππ π ππ ππππππ?β π―ππ ππππππππ ππππππππ πππ π
Mijn telefoon gaat, een onbekend nummer. Enthousiast neem ik op en ben gelijke tijd benieuwd wie ik aan de telefoon krijg. Tenslotte kan ieder onbekend nummer een nieuwe klant zijn. En dat blijkt ook het geval te zijn. Ze hebben een vacature en willen deze graag bij mij uitzetten. De afspraak voor een eerste kennismaking is snel gemaakt.
Wanneer de HR manager en ik samen aan een kop koffie zitten en er over en weer de nodige informatie is gewisseld, stel ik ook de vraag: βWaar werkt de ideale kandidaat voor jullie op dit moment?β
Hij lacht hartelijk en zegt: βNou, dat is absoluut een goede vraagβ, maar zijn antwoord verraste mij.
Hij wijst naar een foto aan de muur waarop het voltallig personeel staat in verband met de viering van het 15-jarig jubileum afgelopen maand. βHerken je hem nog?β.
Ik lach en zie een bekend gezicht. βAbsoluutβ, roep ik, βdat is Jeroen, maar sinds wanneer werkt hij bij jullie?β De HR manager glimlacht en geeft aan dat hij sinds een jaar bij hen werkzaam is.
Jeroen heb ik drie jaar geleden geplaatst bij een andere klant. In ons tussentijds gesprek had hij al wel eens aangegeven dat hij niet goed op zijn plek zat. Maar om hem elders te bemiddelen lag voor mij toen gevoelig ten opzichte van mijn klant.
"Dus als antwoord op jouw vraag waar werkt de ideale kandidaat? Nou π
ππ πππππ ππππ! Iemand met het profiel van Jeroen is dus wat wij van jou nodig hebben voor onze organisatie".
Een kandidaat die bij een informele cultuur past, die de juiste instelling heeft en open staat om zich verder te ontwikkelen en bij te dragen aan de groei van de organisatie.
Met een nieuwe vacature in portefeuille en een glimlach op mijn gezicht stap ik in de auto. Jeroen heb ik ook nog gezien en die zit goed op zijn plek en dat straalt hij ook uit.
Toen hij hoorde dat er een nieuwe collega werd gezocht heeft hij de HR manager geadviseerd Welkom Personeel te bellen. En waarom? Omdat hij het contact met mij altijd als heel prettig en betrokken heeft ervaren.
Wat een geweldig compliment. Zo gaaf om op deze manier voorgedragen te worden bij een nieuwe klant.
Jeroen is voor mij oprecht een geweldige ambassadeur.
βππππ£ π«ππ£πππ§π¨ πππͺπ π©π π€π’ π©π π¬ππ‘π‘ππ£ π§πππππ§ππ£β¦β
In een voorgaande post schreef ik over een goede onboarding en het belang hiervan. Want, zo bleek wel uit de likes en de reacties dat ook jullie het belangrijk vinden om een nieuwe collega op de juiste manier aan je organisatie te binden.
Vooral omdat het voor iedereen belangrijk is en dus niet alleen voor een HR adviseur om een duurzaam dienstverband te waarborgen.
In die week sprak ik toevallig ook nog eens tijdens een netwerkbijeenkomst iemand die mijn post had gelezen en geliked. βWerkelijk waar, mijn vingers jeukte om te willen reageren, Mariskaβ, waarop ik natuurlijk riep: βWaarom heb je dat niet gedaan?β. Het was zijn loyaliteit die hem ervan weerhield, maar hij vond dat ze de hele onboarding bij hen wel wat serieuzer mochten nemen.
Aan het einde van ons gesprek kwamen we tot de conclusie dat een goede onboarding ook belangrijk is omdat het ook goede ambassadeurs oplevert.
Want nieuwe collegaβs voelen zich op die manier welkom en serieus genomen en vertellen dit ook met enthousiasme aan het thuisfront, familie, vrienden en oud-collegaβs.
Dus dat heeft in de huidige arbeidsmarkt zeker zijn voordelen en ik geef dit ook altijd mee aan mijn opdrachtgevers.
Want wie wil er niet werken binnen een organisatie waar er oprecht naar je omgekeken wordt. Zodat je je direct thuis voelt en de collegaβs graag hun kennis en kunde met je willen delen. Dat wekt enthousiasme en nieuwsgierigheid bij anderen en maakt dat zij interesse gaan tonen voor de organisatie.
Er zit zoveel toegevoegde waarde aan een goede onboarding...